recenze - PALÍRNA

11.05.2023

Ahoj! Zdravím, naši milí čtenáři. Co vy tady? Vy mě sice nevidíte, ale já vás ano, a to včetně historie vašeho prohlížeče. Samozřejmě si dělám legraci, nemám čas zkoumat tu hromadu odkazů na stránky zabývající se investicemi do Lega a pěstováním kaktusů. Já totiž zrovna vyloupávám etikety, které se ukrývají v krabici deskové hry Palírna a zakládám je do těch úžasných plastových pořadačů.

Palírna rozhodně patří mezi hry, které dokážou zaujmout už zvoleným tématem. Přeci jen výroba tvrdého alkoholu se v deskoherním prostředí jen tak nevidí, maximálně jeho konzumace. My na Deskologu jsme skončili u kvašení vína ve skvělém Vinohradu a už teď mohu prozradit, že Palírna k tématu přistupuje poměrně odlišným způsobem. To první, co vás zaujme, je pochopitelně samotná krabice. Ta totiž působí opravdu luxusním dojmem, kdy jsou veškeré ilustrace a loga vyvedena v parciálním laku na jednoduchém černém podkladu. Je tady dobře znát, že se jedná o deskovku, která si prošla crowdfundingovou kampaní, během níž musela zaujmout případné backery.

Pod víkem pak naleznete opravdu bohatou nálož obsahu. Pět krásně zpracovaných desek lihovarů (což je zároveň maximální počet hráčů), spoustu kartonových etiket destilátů, které si budete muset vyloupat a hromadu karet lihovarníků, přísad, předmětů, vylepšení a... A to bychom tady byli dlouho. :) Obsahu je v krabici opravdu požehnaně a pochválit musím jak celkové grafické zpracování, tak detaily, jakými jsou dřevěné ukazatele bodů, nebo soudek označující aktuální kolo. Všechno je navíc uloženo v praktickém insertu a pořadačích Game Trayz. Ty pak, v případě mincí a dřevěných kostek slouží jako zásobníky, ze kterých si budete komponenty dobírat během partie. Tohle všechno dělá z palírny prémiovou deskovku, která si bez problémů obhájí cenu kolem devatenácti stovek. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak povedený český překlad a pravidla proložená tematickými zajímavostmi.

Kromě klasického sešitu s pravidly najdete v krabici průvodce pro začátečníky s názvem První doušky. Ten jsem ale nakonec vůbec neotevřel, protože pravidla samotná jsou sepsána přehledně a Palírna nepatří mezi nějak extra složité hry. Spíše naopak, jednotlivé fáze herního kola se vám rychle dostanou pod kůži, nebo v případě palírny spíše do krve. :) Během přípravy si zvolíte kartu lihovarníka, kterou umístíte do kanceláře na vaší desce lihovaru. Tato historická postava vám zajistí úvodní příděl surovin a samozřejmě disponuje i nějakou schopností a důležitým geografickým zařazením.

Sada osmnácti karet lihovarníků (+ případné promo) zvyšují znovuhratelnost, stejně jako recepty. Pro každou partii si společně s ostatními hráči vyberete ochutnávkový list, na kterém máte uvedeno, které destiláty budete moci vyrobit, respektive které recepty budete mít možnost nakoupit. A nakupovat začnete záhy, střídavě po směru hodinových ručiček si budete vybírat mezi základními a prémiovými kartami předmětů, přísad a vylepšení a zároveň i kostičkami k označení zakoupených receptů. Pochvalu si zaslouží nejen pestrý výběr surovin a předmětů, ale i jejich vyobrazení na kartách. To samé platí pro stylové etikety jednotlivých druhů alkoholu.

A teď to hlavní, fáze destilace. Výroba alkoholu probíhá právě pomocí zakoupených karet ve vaší spižírně a skladě. Za pomoci vody, kvasnic a různých přísad vytvoříte libovolně velký balíček, který následně zamícháte a sejmete spodní a horní kartu. Takhle vznikne hotová pálenka, kterou je někdy potřeba uložit do sudu pro další zrání, jindy rovnou stočit do lahve a prodat. Zisk z prodaného alkoholu, ten bodový i finanční, se odvíjí od toho, kolik a jak kvalitních přísad jste použili. Dále se do ceny promítá i délka zrání a třeba i výběr stylové lahve. Za vydělané peníze se pak v dalším kole můžete více rozšoupnout a třeba i začít pomýšlet na přípravu rodinného receptu.

V poslední době jsem hned několik nových her pochválil za povedené využití tématu, ale Palírna je v tohle ohledu ještě o kus dále. Autoři hry jsou prostě fanoušci kvalitního alkoholu a jeho přípravy. A právě díky jejich kreativními přístupu se nemůžeme bavit o nějaké kontroverzi, hra podle mě neurazí ani zarytého abstinenta. Koho by taky mohla urazit takhle chytlavá a znovuhratelná deskovka, kterou si stejně dobře užijete ve dvou i ve čtyřech hráčích. Ve chvíli, kdy se vám všechny herní mechaniky dostanou takříkajíc "do rukou", stane se z palírny doslova strategický rychlík, ve kterém se před soupeři budete chlubit vašimi úspěšně prodanými lahvemi luxusního alkoholu.

V té záplavě deskoherních novinek se prostě každý designer musí snažit zaujmout nějakým neotřelým tématem. Zvířátka, superhdinové, zombíci, alkohol… :) V případě Palírny musím pochválit jak kvalitní zpracování, tak mimořádné propojení tématu a herních mechanizmů. Vím, že to bude znít jako otřepaná fráze, ale nenapadá mě, komu bych takovouto hru nedoporučil do sbírky, protože pro mě je každá partie jedinečným herním zážitkem.