recenze - THIS WAR OF MINE: PŘÍBĚHY MĚSTA SUTIN

31.01.2019

Utíká to, ale už je tomu více než rok, co jsem psal o This War of Mine a když se na tu recenzi zpětně dívám, nic bych neměnil. Skvělá hra, která má perfektní atmosféru. Na českém trhu se jí očividně daří, a tak si aktuálně můžete pořídit i lokalizované rozšíření. Původní deskovka má obsahu požehnaně, vyplatí se tedy investice do Příběhů města sutin?

Krabice mě svou velikostí docela překvapila, je totiž o dost menší než ta od původní hry. Na jednu stranu zabere méně místa, na druhou to není moc praktické do Kallaxu :) Vás ale bude spíše zajímat obsah. Jestli jsem u This War of Mine chválil perfektní insert, tak tady nemůžu jinak. Všechno má své místo a jako celek se pak jedná o opravdu praktickou dvojici krabic. Celé rozšíření je vlastně několik modulů, které si můžete libovolně nakombinovat se základem. Najdete tady nové scénáře, postavu, kočku, tržiště... lepší bude si to projít postupně.

Něco pro milovníky kočiček

Karta a figurka kočky, to je prostě sen všech kočkomilů. Celá podstata domácího mazlíčka v domě je založena na tom, že vám občas může zvednout náladu, nebo donést jídlo (konkrétně se bude asi jednat o mrtvou krysu). Jsem spíše pejskař, a tak jsem si s kočkou zahrál jednu partii a stačilo. To, že díky ní v úvodu přijdete o zásobu jídla, je pro mě neakceptovatelné.

Nové příběhy

Scénáře budou pro většinu hráčů hlavním lákadlem, a zrovna This War of Mine na nich stojí. Kromě pěti karet scénářů tady najdete i zcela novou knihu příběhů, ta je cca poloviční, než původní, ale pořád slušná porce textu, který v Albi překládali. Celou lokalizaci musím pochválit, protože jsem nenarazil na žádné chyby. Do nových scénářů se ale pouštějte až ve chvíli, kdy máte důkladně zahranou původní hru i její dva scénáře. To se ostatně týká asi všech modulů a níže se o tom rozepíšu. Každopádně příběhy jsou originální a přináší zajímavé změny v hratelnosti i uvažování nad hrou. Vypíchnu asi scénář Krvavý sníh, který zrovna chybí na fotce. Budete v něm hledat zrádce ve vaší skupině, a bude vám u toho zima. Scénáře vás navíc dovedou k obálkám, ve kterých najdete nové karty (opravdu zajímavé) do základní hry, což považuju za skvělou motivaci. Asi už je vám jasné, že Příběhy města sutin nejsou pro hráče, kteří hru vytáhnou jednou za rok o Vánocích.

Farmáři a zloději

Tohle je opravdová lahůdka pro všechny moralisty. Ne, že byste v původní hře nedělali tu a tam nějaké odporné zvěrstvo. Ovšem tržiště, kde můžete krást, tomu říkám vhozená rukavice. Co byste neudělali pro trochu pálenky a pár cigaret. Tržiště je nová herní deska s vlastní sadou karet a figurek a hra je po jeho použití ještě komplexnější než původně. No a to není zdaleka vše. Do balíčku si přimícháte dvě nové vybavení. Zahrádku, která vám umožní pěstovat zeleninu a pak kozu, kterou můžete podojit, nebo zabít, což může opět rozesmutnit vaše simíky... ehmm postavy. Farmáři vám taky mohou pomoct při práci na denních akcích ve našem úkrytu, nicméně mají hlad stejně jako vaše standardní postavy. To asi aby těch rozhodnutí nebylo málo.

Jak hluboko ještě můžeme klesnout?

Třeba až tam dolů do sr...k. Stoky jsou pro mě asi nejzajímavější z modulů. Je to vlastně taková hra ve hře, možnost získat v denní fázi suroviny navíc, ale... V domě je pořád co dělat, a tak si musíte dobře zvolit, jestli pošlete vaše postavy prohledávat podzemí, namísto vylepšování vašeho obydlí. Průchod podzemím je na druhou stranu zábavnější než rutina v tom starém okoukaném domě. Každý krok vám přinese jedno malé dobrodružství a celý průchod chodbami místní kanalizace je zážitek se spoustou příběhů. Tohle je už ale opravdu pro kajnšmentke, kteří dávají původní hru levou zadní.

Výše popsané by stačilo na dvě běžné rozšíření, Příběhy města sutin toho ale nabízejí ještě více. Není divu, za devět stovek si můžete koupit velkou hru, takže se autoři museli předvést. V krabici najdete ještě postavu bezdomovkyně, která se tváří tak, že vám bude líto ji vůbec někam posílat. Pak tady máme nové karty zoufalých opatření, které fungují jako taková KPZ v případě, že někdo vzdal pobyt ve vašem domě (utekl, nebo zemřel).

Co se týče zpracování, Příběhy města sutin jsou na stejně vysoke úrovni jako původní hra. Znovu musím připomenout insert, ve kterém si vše krásně uschováte a oddělíte od základní hry. Obsahu tady najdete vrchovatě a za svoje peníze dostanete spoustu hodin nových zážitků. Ale! Potřebujete vůbec pro This War of Mine nový obsah? Teď se odpoutejme od nějakých sběratelských manýrů a nalejme si čistého vína. Tohle rozšíření je pro fanoušky, kteří původní hru projeli skrz naskrz a potřebují nové zpestření a výzvy. Takže případnou koupi dobře zvažte.